Brassica Musicals scoort een voltreffer met Titanic de Musical

– musicalnieuws.nl

3 voorstellingen met volle zalen – TITANIC!
1.589 bezette stoelen in het theater – TITANIC!
47 spelers, 15 professionals en 54 vrijwilligers actief – TITANIC!
2.065 geactiveerde loterijloten – TITANIC!

Wij hebben ontzettend genoten van ons musicalweekend 13, 14 en 15 april. Na een pittige ‘generale repetitie’ de dag ervoor,  stond de hele groep op scherp en spatte de energie er al op de première vrijdag de 13e vanaf. Ineens speelden we niet meer op de vlakke vloer zoals bij de repetities, maar moesten we écht de trappen op en af, inclusief – voor de dames – prachtige lange rokken die je dan toch vooral moet optillen. En inclusief lange mannen en vrouwen met groot opgestoken haar tegenover lage plafonds, dus vergeet ook niet te bukken als je vanaf zij opkomt. Niet vergeten waar de  merkjes zijn voor het juiste licht, dat je de hele tijd een zender op hebt, dat de trappen soms in de weg staan van de dans, dat die tafel mee af moet na je scene, dat …

Maar zoals gezegd, dat was de generale – het moment waarop voor ons álles samenkomt waar we een jaar naartoe hebben gewerkt. En dat kwam het. De kostuums, de kap en grime, het decor en de mensen – alles vloeide samen tot één geheel beeld. Alle emotie en spelbeleving werden verveelvoudigd dankzij de prachtige setting en sfeer die op dat podium ontstond.
En dan nog aangesterkt met het prachtige live-orkest en mooi professioneel licht (@Lightwise) en sterk, warm geluid (@Kater Audio) – we konden niet anders dan stralen. En dan spreken we nog puur ons eigen lof, onze eigen beleving uit. Maar dat gevoel en die energie hebben we, gezien de reacties en reviews, gelukkig ook zo kunnen overbrengen op het publiek.

Publiek dat er dit jaar in grote aantallen was, elke voorstelling was nagenoeg uitverkocht – iets wat we niet eerder hebben meegemaakt en waar we zeer dankbaar voor zijn. We hebben ze horen lachen en applaudisseren en we hebben tranen op hun wangen gezien – zoals het ook hoort bij dit prachtige, meeslepende menselijke verhaal. Bedankt dat u Titanic met ons heeft beleefd.

Op naar Zorro in 2019!

Foto’s: Danique Conijn

Brassica gooit vocaal de trossen los met musical Titanic

– musicalsites.nl

Titanic: Indrukwekkend, emotioneel spektakel

– rodi.nl

Brassica Musicals scoort een voltreffer met Titanic de Musical

bron: https://www.musicalnieuws.nl/news/read/brassica-musical-scoort-een-voltreffer-met-titanic-de-musical_2971/1

Eigenlijk is het een ondankbare taak om een verhaal te moeten vertellen, waarvan iedereen de afloop al weet. Ook zij die geen film of musical hebben gezien. Dat de Titanic aan het eind van het verhaal zinkt kan geen verrassing zijn. Toch lukt het Brassica Musicals om het publiek van begin tot eind te boeien en mee te nemen in dit epische verhaal.

Dat verhaal van de eerste vaart van de Titanic begint vol hoop bij al diegenen die aan boord van het schip gaan: bemanning en derde-, tweede- en eersteklas passagiers. Aan het begin van de musical maken we kennis met hen en zijn we getuige van de feestelijke afvaart.

In de loop van de eerste akte nemen we deel aan het leven aan boord: de saaie diners aan de kapiteinstafel en de uitgelaten sfeer bij de derdeklas passagiers die allen dromen van een betere toekomst in Amerika. We zien echter ook de druk die reder Bruce Ismay (Leon Mulder) zet op kapitein Smith (Cris Bakker) en zijn bemanning om toch vooral zo veel mogelijk vaart te maken opdat records kunnen worden gebroken. En we zijn getuige van de twijfels die men heeft in moderne ontwikkelingen als telegrafie, maar ook het grenzeloze vertrouwen in de onzinkbaarheid van het schip.

In de tweede akte, nadat het schip op een ijsberg is gelopen, zien we vervolgens het goede en het slechte in de mens bovenkomen. Bij een calamiteit als deze is het motto “vrouwen en kinderen eerst” natuurlijk van kracht, maar in de tijd van de ondergang van de Titanic (1912) gold dat in mindere mate voor de laagste klassen. En toonden sommige mannen zich van hun slechtste kant. Bij reder Ismay, kapitein Smith en ontwerper van het schip Thomas Andrews (Peter Koning) groeit ondertussen de twijfel en de wanhoop en schuift men elkaar de schuld in de schoenen.

Het leidt uiteindelijk tot de hartverscheurende taferelen van mannen en vrouwen (en kinderen) die van elkaar gescheiden worden, de gelatenheid en berusting bij anderen en uiteindelijk de ondergang van het schip en het lijden van hen die een plek wisten te bemachtigen in de reddingsboten.

Titanic is een musical vol dramatiek over een ramp die in de tijd waarin het gebeurde zijn weerga niet kende. Een ramp ook die toentertijd niet te bevatten was, mede door het gebrek aan beeldmateriaal en het feit dat pas een aantal dagen later de omvang van de ramp duidelijk werd. Tegelijkertijd gaat de musical juist ook over de menselijke maat: de hoop en grote verwachtingen aan het begin van de reis, de toekomstplannen van personeel en passagiers, het ongeloof en de wanhoop en het verdriet.

Ineke de Geus weet in haar regie de juiste balans te vinden en laat de aandacht vooral uitgaan naar die menselijke maat. Het verhaal van de opvarenden en hun lot staat voorop; de ramp zelf is niet zichtbaar maar continu voelbaar. En gaat daarmee door merg en been.

Kleine scenes worden memorabel door het goede spel van de acteurs. Zo brengt Wesley Lont als hofmeester Etches precies de juiste timing en attitude in zijn zinnen op het moment dat hij het echtpaar Straus (Tim Kenter en Julia Gabeler) een fles champagne aanbiedt. En is de ontzetting van het gezicht van Charles Clarke (Luuk Schwering) af te lezen als zijn vrouw bij hem weggetrokken moet worden om in een sloep te stappen.

Het uitstekende spel geldt ook voor de hoofdrolspelers, al is er in deze musical maar één echte hoofdrol: de ijsberg. Jennifer Terwel is al jaren een vaste waarde bij Brassica Musicals en maakt ook nu weer indruk als tweede klas passagier Alice Beane. Hetzelfde geldt voor Peter Koning die weer iets moois maakt van zijn rol als ontwerper Thomas Andrews. Samen met Cris Bakker en Leon Mulder vormt hij een geloofwaardig trio van verantwoordelijken.

Nieuw in de Brassica familie is Daphne Dekker die indruk maakt als derde klas passagier Kate McGowan en moeiteloos meegaat in het hoge niveau. Hetzelfde geldt voor (derdejaars Brassicaan) Denis Velic in de rol van stoker Frederick Barrett. Zijn versie van “Barrett’s Lied” klinkt als een klok. Mathijs Kuijper toont zich als 1e stuurman Murdoch een ware rots in de branding die bijna continu op de brug staat.

Visueel ziet deze versie van Titanic er prachtig uit: decor, kostuums en kap en grime staan volledig in dienst van de acteurs en het verhaal en zetten hun prestaties kracht bij.

Titanic heeft een prachtige score van de hand van Maury Yeston, subliem uitgevoerd door het Grand Circle Orchestra onder leiding van Gerbrand van Kolck.

Dit was het vierde jaar dat MusicalNieuws te gast was bij Brassica Musicals. In die jaren heeft deze groep spelers ons altijd weten te verbazen en heeft men elk jaar weer de lat voor zichzelf hoger gelegd. Alleen al de groei die men in die jaren heeft bereikt maakt een bezoek aan Heerhugowaard de moeite waard. De data van de nieuwe productie Zorro! (12, 13 en 14 april 2019) staan dan ook al in onze agenda genoteerd.

Kijk HIER voor onze fotoreportage. Wil je meer zien van de musical Titanic van Brassica Musicals? Hou dan onze facebook pagina in de gaten, waar we binnenkort een uitgebreide fotoreportage zullen plaatsen.

Brassica gooit vocaal de trossen los met musical Titanic

bron: https://musicalsites.nl/brassica-gooit-vocaal-de-trossen-los-met-musical-titanic/

Een toepasselijker weekend is er niet om de musical Titanic op te voeren. Musicalvereniging Brassica uit Heerhugowaard kent dan ook zijn klassiekers. Want een beetje Titanic liefhebber weet dat in de nacht van 14 op 15 april 1912 vlak voor middennacht, het gigantische schip dat bekend stond als ‘onzinkbaar’ op een ijsberg liep en naar de bodem van de zee zakte.

Joop van den Ende was producer van Titanic de musical op Broadway en haalde hem daarna ook naar Nederland. In 2001 zagen we o.a. Danny de Munk, John van Eerd en Annick Boer het verhaal vertellen van dé hoofdrol van het verhaal; de Titanic. Tegenwoordig voor vele amateurverenigingen een leuk stuk om te spelen. Het heeft veel ensemblescenes en niet echt een uitgesproken hoofdrol (anders als in de gelijknamige film). Het stuk vraagt om drama en uitgesprokenheid en dat is wat de leden van Brassica dan ook brengen.

Het verhaal is anders dan de welbekende film

Tijdens de voorstellingen volgen we een aantal karakters die op reis gaan met de Titanic. We zien stoker Bratt, die wanneer hij weer zou terugkeren in Londen eindelijk gaat trouwen met de liefde van zijn leven. We zien ook Kate, een jong meisje dat per ongeluk zwanger is geraakt en richting New York vlucht om een nieuw leven te gaan leiden. Met het verhaal van Titanic wordt ook het standenverschil uit die tijd duidelijk, een stel waarvan de vrouw dolgraag tot de hogere klasse zou willen behoren en daarom mee wil met de Titanic. Maar ook een rijk echtpaar die al snel beseft dat het de liefde is waar het uiteindelijk om draait. Als het schip dreigt te gaan zinken en de onderkomens van de laagste klassen worden afgesloten, blijkt het echte verschil. Een verschil van leven en dood.

Was vorig jaar bij Spamalot het spel en de komische timing het focuspunt, dit jaar mag men het vocale vuurwerk uit de kast halen. Prachtige samenzang met sterk vocaal geluid brengt je direct bij het eerste nummer in de sferen van weleer. De kostuums, die het verschil in klassen duidelijk zichtbaar maken, en het gebruik van decor dat vernuftig bedacht is, maken het plaatje af. Tijdens de dialogen worden de ruimtes omgewisseld van de ketelruimte tot de sjieke dinerzaal, tot de brug. Geniaal moment was de setting van de ‘rokerskamer’ waar de hoge klassen mannen poker speelden en ineens het live orkest zichtbaar op het podium erbij zat. Het moment dat het schip zinkt is ook erg pakkend bedacht en raakt op het juiste moment. Brassica laat met deze uitvoering zien dat ze uitgegroeid zijn tot een groot en volwaardige musicalvereniging die van hoge kwaliteit is.

Niks ten onder, niks zinkend schip; bruisend en met volle vaart op naar volgend jaar! Ahoi!

Voor de fotoreportage klikt u hier.

Mariska Steenbergen

Titanic: Indrukwekkend, emotioneel spektakel

bron:  http://www.rodi.nl/nieuws/1457858-recensie-titanic-indrukwekkend-emotioneel-spektakel

HEERHUGOWAARD – Met maar liefst drie uitverkochte voorstellingen presenteerde Brassica Musicals dit weekeinde ‘Titanic de Musical’ in Cool kunst en cultuur. ‘Titanic’ is een intense ervaring: een groots en meeslepend verhaal met schitterende melodieën en samenzang. Niet voor niets stond deze musical met maar liefst 800 voorstellingen succesvol op Broadway. 
Een hele opgave dus voor een amateurvereniging, maar Brassica Musicals maakt dat meer dan waar. Het aanwezig publiek kreeg een prachtig opgezet en uitgevoerde musical te zien waarin niets aan het toeval was overgelaten en alles klopte: van kostuums, decor, rekwisieten tot licht en geluid. Hier stond een zeer professionele productie. Cast en crew van Brassica Musicals mogen trots zijn op deze geweldige prestatie die onder regie van Ineke de Geus en muzikale leiding van Gerbrand van Kolck het publiek verbaasde, ontroerde en vol ontzag liet genieten van het leven aan boord van het ‘grootste schip dat ooit gebouwd is’, voor, tijdens en na die fatale aanvaring met een ijsberg in 1912.
Speciale vermelding gaat uit naar een aantal castleden die met hun prestatie deze musical naar een nog hoger niveau tillen. Allereerst is daar Denis Velic die, als stoker Frederick Barret, grote indruk maakt met zijn uitstraling, spel en lyrische falsetto zangstem. Daarnaast weet Daphne Dekker te ontroeren als de zwangere Ierse Kate McGowan. Haar solo, op het dek van de derde klasse van het schip, was zo mooi ingeleefd gezongen dat je menig toeschouwer in de zaal hoorde snikken. Hiernaast speciale vermelding voor Peter Koning, Leon Mulder, Cris Bakker en Mathijs Kuijper als de mannen die de leiding hadden over het schip. Hun trots, arrogantie en leiderschap zie je langzaam afbrokkelen naarmate de situatie aan boord schrijnender wordt en dat was overtuigend gebracht.
De komische noot ten slotte, wat een niet te onderschatten discipline in theater is daar alles draait om timing, werd gebracht door Wesley Lont als trouwe butler Etches en Jennifer Terwel als tweedeklas passagier Alice Beane. Hun bijdrage in spel en sterke zang zorgde voor de nodige balans tussen al het emotioneel spektakel dat in de tweede helft de overhand neemt, als het schip daadwerkelijk zinkt en de aanwezigen op het schip moeten vechten voor hun leven. Het geheel komt tot een trieste maar oprechte conclusie en wanneer die laatste noten van de toegift klinken zie je zowel cast als publiek ontroerd kijken naar wat ze zojuist samen hebben beleefd: de magie van theater. ‘
Volgend jaar verrast Brassica musicals ons met Zorro de musical waarbij, als ze dit niveau vasthouden, opnieuw uitverkochte zalen niet meer dan terecht zullen zijn.
Ruben Rijnveld

Brassica Musicals bezorgt kippenvel met musical Titanic

Het is precies 106 jaar geleden dat het grootste schip ooit ten onder ging. In de nacht van 14 op 15 april in 1912, kwam hij in aanvaring met een ijsberg. We kennen allemaal het verhaal of de film van de RMS Titanic. Brassica Musicals heeft ons meegenomen in het echte verhaal.

Op 13, 14 en 15 april 2018 mochten zij voor uitverkochte zalen de verhalen van de echte passagiers aan ons vertellen. Onder muzikale begeleiding van Gerbrand van Kolck en door de regie van Ineke de Geus hebben zij een zeer professionele show neergezet.

De eerste akte nemen de passagiers ons mee in hun persoonlijke verhaal. Ieder met zijn eigen dromen en wensen. In deze akte valt onder andere Wesley Lont als hofmeester direct op. Door zijn geweldige spel zorgt hij voor veel humor in de musical. De humor wordt met prachtige zang en goed spel aangevuld door de rol van Alice Beane, gespeeld door Jennifer Terwel.

We maken kennis met de zwangere derdeklas passagier Kate McGowan, gespeeld door Daphne Dekker. Met haar prachtige zang neemt ze je mee in haar verhaal en dromen voor in Amerika. Door haar inleving zag je menigeen een traantje wegpinken. Denis Velic als Frederick Barret vertelt met zijn indrukwekkende zang zijn verhaal.

In de tweede akte is daar de aanvaring met de ijsberg. De bemanning van het schip zorgt voor overtuigend en passioneel spel. Het lied waarin zij elkaar en zichzelf beschuldigen wordt prachtig ingeleefd gezongen door Cris Bakker als E.J. Smith (kapitein), Peter Koning als Thomas Andrews (architect) en Leon Mulder als J. Bruce Ismay (eersteklas passagier).

Het schip is aan het zinken en het is tijd dat de reddingsboten gevuld worden. “Vrouwen en kinderen eerst!” Wordt er geroepen. Eerst mogen de eersteklas passagiers en dan de tweedeklas passagiers. De derdeklas passagiers worden opgesloten op het schip, maar sommigen weten toch een uitweg te vinden. Het afscheid van het jonge stel Charles en Caroline, gespeeld door Luuk Schwering en Femmy Appelman, zorgde voor een brok in de keel. De schreeuw van Caroline wanneer zij van elkaar worden gescheiden gaat door merg en been. Het veertig-jaar-getrouwde stel Isidor en Ida, gespeeld door Tim Kenter en Julia Gabeler, kiest ervoor om samen ten onder te gaan. In een emotioneel duet nemen ze je mee in hun liefdesverhaal.

Als de Titanic gezonken is en het verhaal verteld, zingen de passagiers nog een keer het lied “Vaar door, mijn schip, Titanic”. Waarna er een luid applaus klinkt vanuit het publiek.

Esmée Dekker